X

Jordomsejlingen – kort fortalt

I 1999 sejlede vi båden til Spanien fra Korsika, hvor den i november 1999 kom på sin foreløbig sidste europæiske bedding inden Torstens tur over Atlanten til Caribien. Beddingen gav båden den sidste overhaling og en masse ekstra udstyr. Blandt andet blev der installeret køleskab, vindmølle, inmarsat C og den sidste finish på apteringen. Den 25. november 1999 afsejlede Christianshavn fra Spanien mod de Canariske øer og derfra til Cap Verde.

Fra Cap Verde sejlede Christianshavn over Atlanterhavet, og var for alvor skudt afsted på jordomsejling. Turen tog 14 dage med vinden lige ind bagfra, og ved ankomsten til Caribien lå palmeøerne som perlerækker.

Under en måneds bedding på Trinidad fik skibet ny bom i aluminium, da den gamle træbom på vej over Atlanten var flækket på langs. Christianshavn fik også nyt storsejl, og på dækket blev der bygget en trækasse i teak til dykkerudstyr.

Fra Trinidad gik turen mod Panamakanalen, der markerede et nyt højdepunkt i skibets historie, da sluseportene lukkede sig bag Christianshavn og Stillehavets salte vand svøb sig om kølen. Nu var vi på den anden side af jordkloden. Efter ni dage ankom vi til Galapagos øerne og sejlede videre mod Marquesas øerne. Sejladsen varede 23 dage og var ikke helt uden forhindringer. Et brud på akslen mellem ror og rat forhindrede os i at styre nogle timer, men det blev løst. Problemer med et fald til storsejlet gjorde det umuligt at sætte storsejlet på den sidste del af turen. Men Passatvindens konstante blæsen var med os og de fleste dage handlede alt blot om at dase, styre og konkurrere om at lave de lækreste retter i køkkenet.

Tahiti var turens endepunkt og her overtog Tore skibet på land. Spillet til storskødet blev udskiftet, da det var blevet stjålet på værftet, men skibet kom i vandet og sejlede rundt mellem øer og atoller mellem Samoa og Marquesesøerne i et halvt år.

Thomas Åbling var den næste i rækken til at være skipper på en langtur og brugte sin bedding på blandt andet at installere solceller. Masten blev også taget af og inspiceret med kameraer for at undersøge mulig korrosion i masten. Men der var intet at se. Samtidig installerede han rør i masten, så kabler og fald ikke slider på hinanden. Det var også på denne tur, at SEA-map blev installeret til at navigere efter og en drivanker til stormvejr blev købt.

Åblings rejse foregik mellem øerne i Stillehavet og sluttede med en voldsom tur til New Zealand, hvor skibet var ved at gå tabt i en bugt ved Great Barrier Island. I en heftig storm rev ankeret sig løs uden nogen var ombord og drev ind på sand og klippebund. Natten igennem kæmpede Thomas, hans bror og kystvagten for at få trukket skibet fri og det lykkedes. Turen endte i Whangerei på New Zealands nord-ø.

Her overtog Majbrit og Thomas Djursing båden med en ny besætning, der brugte en måned på at klargøre båden. Og efter et par måneder i New Zealand gik turen mod Ny Caledonien og videre til Australien, hvor Christianshavn skød en god fart op langs Great Barrier Reef og videre til Darwin.

I Darwin overtog Torsten båden og skiftede det gamle manuelle ankerspil ud med et mekanisk, da det gamle desværre var rustet sammen. Turen fra Darwin gik videre til Bali, Borneo, Singapore og endte i Phuket, hvor Christianshavn kan takke Torsten for at tsunamien 2. juledag 2004 ikke smadrede skibet. På trods af at skibet blev kastet rundt, så lå Christianshavn opankret på så dybt vand, at bølgerne ikke brækkede over skibet, men rullede under og løftede skibet otte meter. Torsten afleverede skibet på Phuket, hvor Thomas Åbling derefter sejlede et par måneder før han satte skibet på land i Ratanachai værft ved Phuket by.
Langt fra det blå vand, der længe havde omgivet Christianshavn sad bådgruppen og diskuterede skibets fremtid. Noget skulle ske og båden trængte til en større renovering. Flere var usikre på stålpladernes tilstand under vand- og dieseltanken, og både store rustproblemer i cockpittet og utilfredshed med indretningen fik bådgruppen til at gå i gang med at lægge planer for en omfattende renovering.

Et stort lån blev taget og en efter en fløj bådgruppens medlemmer til Thailand for på skift at gøre planerne til virkelighed. Alt indvendigt blev revet ud, undtagen køjer og kortbordet. Alt blev renset og stålpladerne fik nyt lag maling fra. Tanke blev udskiftet, motoren blev gennemrenoveret, cockpittet blev skåret væk og et nyt blev bygget op. Køkken og salon blev fjernet og helt nyt etableret og elsystemet blev udskiftet overalt.

Omkostningerne blev som forventet, større end forventet. Men skibet blev klar til afrejse med hjælp fra gamle medlemmer af bådgruppen og venner af skibet, som efterfølgende sejlede en tur rundt i de thailandske og malaysiske farvande, i januar-februar 2007.

Kontakt

Brug formularen til at sende os en mail

Hold dig informeret

Kontaktdetaljer

Name: S/Y Christianshavn
Phone: +45 3026 6219